Logga in

Visa fullständig version : Baggbodykarna testar: Ursuk HL Cordura


Martin
2006-07-15, 12:35
/gallery/files/3/firning_thumb.jpg (/gallery/showimage.php?i=442)Vi gav för något år sedan Ursuk Heavy Light bra betyg i vårat test. Nu har det gått år och vi har fått möjlighet att utsätta Ursuks nya Heavy Light Cordura för samma hårda prov.
Hur kommer den att klara sig?

Det första som slår en när man börjar titta på en en ny HL cordura är att Ursuk har bytt ut den gamla påsen som dräkterna är utbytt mot en rätt så mycket snyggare och bättre väska. Förutom dräkten och väskan så följer det med en slang, parafin, instruktionsbok, lagningslappar, talk och en kepa. Allt känns bra och seriöst.

Väskan är inte lika rymlig som den gamla påsen och detta gör att man inte längre lika lätt bara kan knöla ner sin torrdräkt när man packar sin dyksaker men det är ju egentligen rätt bra. Väskan har inget axelband utan måste bäras i handtagen vilket är ett litet minus men det ser snyggare ut att bära den i handtagen så det är inget vi gråter över. Att väskan även har försetts med ett ytterfack är bra då det är ett ypperligt ställe att ha vax/parafin och/eller lagningslapparna. Slutsatsen är att Ursuk har gjort en klar förbättring på ett område som vi inte hade tänkt på att man skulle behöva förbättra.

Cordura som material upplevs som hårt och styvt i jämförelse med vanliga HL (heavylight), detta var dock väntat. Materialet ger en känsla av robusthet och hållbarhet. Det är just i materialet som man märker den största skillnaden mellan vanliga HL och cordura. Då vanliga HL utmärker sig som väldigt smidig så inriktar sig corduran mer mot hållbarhet. Här var vi väldigt rädda att cordurans hållbarhet skulle ske på bekostnad av smidigheten, något som visade sig vara rätt obefogat. Visst är inte materialet lika smidigt som i vanliga corduran men det är inget som man lider av. Man kan fortfarande med lätthet göra alla rörelser och skillnaden var inte så markant som vi trodde att den skulle vara. Att cordura som material bara finns i svart är en stor nackdel. Att se en svart dykare, i en svart gruva, i svart vatten om natten kan vara lite klurigt. Helst hade vi gärna sett några färgalternativ men det är inte så mycket att göra åt. Materialet Cordura går nämligen inte att tillverka i andra färger än just svart.

/gallery/files/3/kedja_thumb.jpg (/gallery/showimage.php?i=438)De förstärkningar som på vanliga HL är sydda i kanterna och med luft emellan lagren har ersatts utav en cordura förstärkning som är limmad vilket gör att man slipper att få "fickor" i baken och på benen om dessa sömmar slits ut. Detta är en förändring som vi hade längtat efter då våra dräkter ofta slits mycket hårt just på dessa ställen.

Corduran finns i både Front-Zip (FZ) och Back-Zip (BZ) vilken av dem som är bäst är naturligtvis en smaksak som var och en får avgöra efter sina behov. Vi har valt FZ då den passar oss och våra behov bäst.

Dragkedjan på FZ går från baksidan av axeln ner till högra hörnet på framsidan på magen. Detta visste vi ju om men vi tycker att Ursuuk borde tänka om här och lägga dragkedjan från ovansidan av axeln och längre ner till höger på sidan, det skulle skydda dragkedjan mer samt göra den lättare att ta av och på.

/gallery/files/3/nyventil_thumb.jpg (/gallery/showimage.php?i=434)Ursuk har valt att köra med de nya Si-Tech utventilerna som är snyggare än dom som används på gamla HL. Skillnaden förutom att dom nya är snyggare är att utloppsventilen är något högre samt att inlopps ventilen har ett lägre flöde. Detta till stor del på att man har bytt koppling från CEJN till International (samma som på inflatorn till BCD:n) detta är mycket ovant om man har vant sig vid CEJN. Bra eller dåligt? Vanesak, men vi förordar nog CEJN för våran del.

/gallery/files/3/gamalventil_thumb.jpg (/gallery/showimage.php?i=443)CEJN har mycket högre flöde in till dräkten medans International har betydligt lägre flöde. Är man van med CEJN så är det riktigt irriterande. En annan sak som även den inte är lika bra som på de tidigare ventilerna är att inloppsventilen har blivit bredare. Knappen sitter fortfarande mitt i, men kanten som tidigare bara var någon millimeter är nu mycket bredar vilket är lite störande. Si-Tech brukar inte göra ogenomtänkta saker så det finns säkert en bra anledning till detta men det är liet störande om man är van med de gamla inloppsventilerna.

Även utloppsventilerna är bytta till en nyare variant i år. Dessa är någon milimeter högre än de gamla, samt att dom har en lite snyggare design. Att dom är högre är inget som man märket något av.

Corduran finns i samma storlekar som vanliga HL vilket kan vara smidigt för dig vars dykaffär kanske inte har corduran på lager eller för dig som vill byta till cordura. MEN lägger man såhär mycket pengar på en dräkt så bör man tänka över alternativet att måttsy en dräkt. Vi valde att måttsy våra cordura dräkter och det är helt underbart. Känslan av att ha en torrdräkt som är måttsydd gå inte att beskriva. Det kostar kring 25% extra men det är det värt att få en dräkt som inte sitter bra, utan perfekt. Detta är ett råd som gäller oavsett om vilken torrdräkt du köper.

Dräkten har neopreneskor lika som på HL och de flesta dräkter som säljs i Sverige idag. Neopreneskorna ger bra värme men det som eventuellt saknas är en lite stabilare sula. Inte så mycket att säga om.

Hängslena är robustare och styvare än vanliga HL och känns skönare.

Naturligtvis så är den klassiska ursuk-D-ringen med på högersidan av dräkten. Men då vet vi ju vart vi ska fästa tryckluftslangarna till våra borrar. :)
En onödig sak som vi tycker att man bör ta bort. Men det är inte så svårt att ta bort den själv så där kan man göra som man vill. Annars så är dräkten mycket lik vanliga HL till formen, tätningarna osv.

/gallery/files/3/ficka_thumb.jpg (/gallery/showimage.php?i=441) Fickorna är gjorda på samma sätt och i samma material som på de vanliga HL-dräkterna. Vi beställde dock en lite större ficka till våra dräkter. Våra fickor har en större botten än de vanliga fickorna. En intressant sak här är att Ursuk har börjat använda tjockare kardborreband på samtliga fickor på alla deras dräkter. Något som vi tog upp i vår förra recension, och som man tydligen har lyssnat på på fabriken.

Som ren kuriosa kan nämnas att dräkten även finns i en "military"-variant som inte civilister kan beställa, och som används av olika "special forces". Tilläggas kan att det spelar ingen roll hur mycket ni testosteronstinna military-wannabies tjatar, ni kommer inte att få köpa den.

Men vad världens specialstyrkor och Baggbodykarna gör är ju lite olika saker, och då vi på sistone inte har tränat på hemliga militära operationer så ville vi ha svar på vad dräkten går för i våra förhållanden, nere i smutsen, långt under jordens yta.

Efter att provat dessa dräkter på våra vanliga dykplatser såsom Lummelundagrottan och i Bergslagens gruvor så kan vi bara säga att materialet är mycket starkt. Efter en veckas dykning i Lummelundagrottan där dykningen består av minst 6 timmars krypning och klättring varje dag så ser dräkterna helt nya ut. Inte hellre gruvornas skarpa stenar har ännu lyckats skära hål på dräkten. Vid firning nedför schakt och liknande sliter repet på sidan av dräkten och ger vanligtvis snabbt slitskador. Corduran har ännu inte visat några tecken på att den har tagit skada av detta.

Vi har valt att beställa corduran med lite extra detaljer:

Först och främst ett Baggbodykarna-märke på höger axel.

/gallery/files/3/arm_thumb.jpg (/gallery/showimage.php?i=439) De fickor som vi har beställt är betydligt rymligare än original, då vi har försett dem med botten. Se bild. Dom är dock fortfarande i samma material som de vanliga HL-fickorna.

Huvan är densamma som på HL- Rescue med gul rand i mitten istället för röd.

Reflextape av samma typ som sitter på HL-Rescue finns på fickorna (tre per ficka) och huvan (tre per sida samt fyra på svålen) medans det runt handleden går ett reflexband. Detta band sitter fastsytt på den yttersta delen av ärmen, medans tätningen sitter ca en cm innanför.

Sedan så finns det en Ursuklogo i reflexmaterial som sitter ovanför baggbomärket på höger axel. Ursuks reflexer har hittills fungerat både vid filmning och fotografering vilket gör att vi ville ha samma typ på de nya dräkterna.

/gallery/files/3/huva_thumb.jpg (/gallery/showimage.php?i=435)De extra reflexerna samt den gula randen på huvan gör att dräkten syns mycket bra. Vi har provat den i ett räddningscenario där dykaren upptäcktes mycket snabbt trots långt avstånd, hög sjö och nedtyngd av ett dubbelpaket. Vi kan verkligen rekomendera att välja till rescuehuvan med gul rand.

Sedan så har vi även den större fickan som vi nämnde ovan.

Vill du prova dräkten så säljs den av ett flertal handlare runt om i Sverige bla:

Oxygene Göteborg (säljer en egen version som är mycket lik Baggbodykarnas)
Åhrmans Dykeri
Waterhouse

Martin
2006-07-15, 12:35
Re: Ursuk HL Cordura (Poäng: 0)
av Anonym Måndag 05 december @ 12:29
Hej!


Jag köpte en "standard" FZ Cordura (utan Baggbos eminenta custom-detaljer) i somras (2005) och har hunnit dyka bade kallt (3°C) och varmt (12°C) sedan dess. Jag kan inte yttra mig sa mycket om dess slitstyrka, da jag inte krälar sa mycket pa Baggbo-vis, och har inget att anmärka pa taligheten.


Corduran är inte mindre smidig än ett vanligt butyl/nylon trilaminat, och jag ar mycket nöjd med följsamheten i dräkten.


Sidofickan är av samma material som dräkten, och for mina behov funkar standardvarianten bra. Kardborrebandet är extra brett, vilket är bra nar man ska stänga fickan med tjocka handskar.


Jag har hittills haft en trakig överraskning: Sporadiskt läckage en tva-tre ganger i nedre delen av dragkedjan! Jag tycker mig ha kollat mycket noggrant att kedjan var riktigt stängd infor varje dyk, sa det förefaller osannolikt att det skulle vara ett klant-/handhavandefel som ledde till läckaget. Dock kan jag dra mig till minnes att jag krupit ihop under de läckande dyken (och saledes böjt kedjan en del). Kan det ha med saken att göra? I övrigt var min kedja hiskeligt trög i nyskick, och blev endast lite lättare efter intensivt smörjande med det medföljande paraffinblocket. Normalt?


Det är lite klurigt att dra igen kedjan pa grund av ändpunktens placering (baksidan av vänster axel). Var det inte meningen att man skulle kunna klä pa sig själv med front-zip?


Huvan ar av den helmaskkompatibla sorten, vad det nu heter pa Ursuk-sprak, och haller även förnämligt tätt mot ansiktet, sa jag slipper "kalla karar" i nacken. Dock känns det som att man maste vara väldigt försiktig med det raa neoprenet, da det saknar det skyddande yttertyget.


Jag monterade ett löstagbart handskringsystem (bluepoint) pa min dräkt, och det var en riktig pärs att fa dit dem, men det kan bero pa ovana. Ärmen ar lite trängre an ringdiametern, men försaljaren försakrar att det är normalt. Vad säger den allmäna opinionen?


Inloppsventilen sitter enligt mitt tycke nagot för högt. Pa min gamla Scubapro-dräkt satt den längre ner, vilket jag tycker ar smartare da den med sakerhet ligger fri fran octan och västens bröstspänne. Minus i kanten för Ursuk...


Utloppsventilen sitter bra och funkar precis som jag tycker den ska funka.


Sammanfattningsvis:

Plus:

- smidighet

- slitstyrka

- allman funktion

- bra hängslen


Minus:

- Misstankt läckage !

- Mindre lyckad placering av inloppsventilen





Tack för ordet,

/Thomas Baselius