handdator

Visa fullständig version : Grängesberg


Bazooka_
2008-08-10, 04:06
Har hört att Grängesbergs gruvor eventuellt åter ska tas i bruk. Någon som vet mer om detta? Åkte förbi nu inatt och det lyser uppe i laven över centralschaktet. Tog bild på detta även om kvalitén på bilden är dålig

Daniel
2008-11-15, 11:44
Vad vi vet så är det bara spekulationer och inga planer som är klara. Problemet är att de måste flytta halva staden, bryggeriet och en riksväg.. och just nu sjunker stålpriset.



Har hört att Grängesbergs gruvor eventuellt åter ska tas i bruk. Någon som vet mer om detta? Åkte förbi nu inatt och det lyser uppe i laven över centralschaktet. Tog bild på detta även om kvalitén på bilden är dålig

Freddan
2009-11-06, 21:26
Nu är diskussionen i full gång om det ska till en öppning av Grängesgruvan igen. Skulle vara otroligt bra för hela Ludvika kommun. Men lite synd för oss som ränner omkring runt alla gruvhål och grottor.
Men jag tror ändå inte riktigt på en återstart, då det ska till ca 4-5 miljarder riksdaler för att få hela grejen att funka.
Finns ett antal gamla orter att utfoska och dyka i om man har vägarna förbi. Säkert även en och annan plats där den kände Grängesbergsjätten arbetat. Värt att Googla för den intresserade som inte har koll på vem det var.
Sen måste jag säga att ni Grabbar i Baggbodykarna (och tjejer) är så otroligt coola. Fy satan vilka äventyr ni är med om. Jag är otroligt avundsjuk på er, men inte missundsam. Jag beundrar er verkligen. Hoppas att ni fortsätter att äventyra och att ni gör det ni älskar. Ha det gött.

Bazooka_
2010-03-01, 01:54
Har hört från två håll nu att pumparna ska starta eller har startat i gränges. Men kan inte hitta någonstans att det står klart och tydligt att detta är faktum. Fler som hört detta?

Freddan
2010-05-13, 23:37
Har hört från två håll nu att pumparna ska starta eller har startat i gränges. Men kan inte hitta någonstans att det står klart och tydligt att detta är faktum. Fler som hört detta?

Jag kan säga att det inte stämmer.
Det har inte stått någonting om det i tidningarna. Sen har jag varit där och kollat. Och inte går det några pumpar där inte. Tror att det är ganska långt till en återstart. Men man vet aldrig.
Sen tror jag inte att det finns några pumpar som just nu fungerar i Grängesberg, och jag tro inte att det har installerats några nya än. Sen tar det ju ta ett tag att få alla tillstånd klara och godkända för att få pumpa ur vattnet. Miljö vet ni. Men jag hoppas att det blir verklighet en vacker dag

Bazooka_
2010-05-20, 21:41
Jag kan säga att det inte stämmer.
Det har inte stått någonting om det i tidningarna. Sen har jag varit där och kollat. Och inte går det några pumpar där inte. Tror att det är ganska långt till en återstart. Men man vet aldrig.
Sen tror jag inte att det finns några pumpar som just nu fungerar i Grängesberg, och jag tro inte att det har installerats några nya än. Sen tar det ju ta ett tag att få alla tillstånd klara och godkända för att få pumpa ur vattnet. Miljö vet ni. Men jag hoppas att det blir verklighet en vacker dag


Svaret kommer i juni. Och var det gäller pumpar så köps nog nya in. Tror inte dom använder nått gammalt som redan finns i Gränges. Min farfar sysslade just med detta på 70-talet och har varit med att pumpa ur gruvor. I Yxsjöberg satte dom pumpar på flotte i schaktet och lät dom pumpa tills dom gått hela vägen ner. Nu är det ju mycket större under Gränges men det finns ju tre schakt också. Frågan är mest vart dom ska göra av allt vatten. Vattnet måste också ledas genom basänger som renar vattnet innan det når ut i naturen. Detta har ju nyligen redan gjorts i Dannemoras gruva. Skulle vilja påstå att jag tror på en återstart. Om investerarna är beredda med pengar att satsa

Freddan
2010-06-11, 18:01
Svaret kommer i juni. Och var det gäller pumpar så köps nog nya in. Tror inte dom använder nått gammalt som redan finns i Gränges. Min farfar sysslade just med detta på 70-talet och har varit med att pumpa ur gruvor. I Yxsjöberg satte dom pumpar på flotte i schaktet och lät dom pumpa tills dom gått hela vägen ner. Nu är det ju mycket större under Gränges men det finns ju tre schakt också. Frågan är mest vart dom ska göra av allt vatten. Vattnet måste också ledas genom basänger som renar vattnet innan det når ut i naturen. Detta har ju nyligen redan gjorts i Dannemoras gruva. Skulle vilja påstå att jag tror på en återstart. Om investerarna är beredda med pengar att satsa

Lite större är den ju. Ca 15 miljoner kubik med vatten ska det tydligen rymma. Dannemora innehöll ca 5 miljoner tror jag.
Men jag är fortfarande skeptisk på en återstart. För många problem runt ikring,tex, samhället, spendrups, förkastningar, vatten, miljö, pengar.
Jag har en känsla över att de i bolaget för en återstart endast vill ha in nytt kapital. Och sedan lägga ner planerna på en återstart. Och vips, så har man tjänat sig en hacka. Men den som lever får se.

Freddan
2010-06-21, 20:54
Lite större är den ju. Ca 15 miljoner kubik med vatten ska det tydligen rymma. Dannemora innehöll ca 5 miljoner tror jag.
Men jag är fortfarande skeptisk på en återstart. För många problem runt ikring,tex, samhället, spendrups, förkastningar, vatten, miljö, pengar.
Jag har en känsla över att de i bolaget för en återstart endast vill ha in nytt kapital. Och sedan lägga ner planerna på en återstart. Och vips, så har man tjänat sig en hacka. Men den som lever får se.


Nu är det tydligen mer eller mindre klart att det blir en öppning av Blötbergets gruva, och Håksberg gruva. Det skall satsat ca 2 miljarder riksdaler på att få igång de bägge gruvorna. Och det kommer att generera ca 300 direkta jobb sammanlagt. Ca 150 på varje ställe. Det står i dagens tidning från Dalarnas Tidningar. www.dt.se
Så nu blir det snart till att söka sig ett jobb. Skulle vara kul om man fick jobb i Blötbergets gruva, då min morfar jobbade där under många år. Kanske mindre kul eftersom att han dog där i ett ras på 300meters nivån.
Men det skulle ev kunna gå att de bägge gruvorna är i drift runt 2013. Vi får se.
Sen har det kommit ytterligare problem på fronten vad gäller en nyöppning av Grängesbergs gruva. Spendrups har nyligen kommit med ett beslut om att satsa ca 1miljard på att bygga ut sin verksamhet just i grängesberg.
Fortsättning följer.

Freddan
2011-09-05, 20:15
Lite nya nyheter om gruvöppning o Ludvika med omnejd.
Grängesberg ligger lite efter. Men man tror på en återstart 2015 eller 2016. Men som sagt, jag är fortfarande skeptisk. Men det verkar gå lite bättre och snabbare för återstart av Håksberg och Blötbergets gruvor. (samma bolag). Där har fan fått klartecken från bergsstaten. Och man tror på en full produktion runt 2014.
Och sen säger bolaget som står bakom satsningen att man ska försöka ta sig in under sjön Väsman för att komma åt den enorma fyndighet som finns där. De gjorde ett omfattande borrprogram där i vintras. Och det ska tydligen finnas en väldig malmkropp där. Sen är det en hel del diskussioner om en gruva strax norr om Ludvika som man också vill starta upp. Tvistbogruvan. Gränsgruvan är också den på tapeten för en återstart. Och det pratas även om en del andra gruvor. Men framtiden lär utvisa vad som händer. /Fredrik